יורם קראוס – תחזיות לשוק הנדל"ן לשנת 2008

יורם קראוס – תחזיות לשוק הנדל"ן לשנת 2008 מנקודת ראייתי:

 ניתוח שוק הנדל"ן הישראלי ובחינת התחזיות מראים כי, שנת 2008 ממשיכה, בצורה כזו או אחרת, את תהליך הצמיחה שהחל לפני כשלוש בענף הנדל"ן. בכפוף להימשכות מצב ביטחוני סביר, צמיחה במשק והמשך מגמת הירידה באבטלה, השוק ימשיך להתחזק בעתיד הנראה לעין. על אף זאת ישנם מס' סימני שאלה יש לשים אליהם לב בשוק:

  1. הכלכלה הגלובאלית

אי אפשר להתעלם מהמשבר הכלכלי בארה"ב, היחלשות הדולר, התחזקות השקל ושאר ה"סערות" בכלכלה העולמית שהדביקו גם חלק ממדינות אירופה, הכולל בתוכו גם רכיבים נדל"ניים. אחד ממנועי הצמיחה הגדולים של שוק הנדל"ן הישראלי הוא כסף שמגיע מחו"ל, ולכן המשבר עלול לפגוע בחלק מהביקושים לנדל"ן בישראל. האטה בחו"ל גורמת במישרין גם להאטה בישראל.

יורם קראוס מייסד ומנכל חברת SMS

  1. המחירים בנכסי היוקרה

כ-2,000 דירות יוקרה בתל אביב מוקמות, משווקות או אוכלסו לאחרונה ב-17 מגדלים, נוסף על מאות הדירות במגדלי היוקרה הוותיקים. מגמות המחירים שראינו בשנים האחרונות ברכישת נכסי יוקרה "מאבדת גובה" וכבר עתה ניתן לראות האטה בשוק מגדלי היוקרה – המכירות הואטו, המחירים קפאו ואף ירדו והיזמים כבר לא מזנקים על קרקעות. השוק לא מת – אבל הוא בדיאטה חריפה.

  1. "מדינת תל אביב"

 כנראה שמירה על רמת המחירים הגבוהה, ללא עלייה משמעותית.

  1. התחלות בנייה מועטות בלבד

התחלות הבנייה יהיו מועטות. צפויות מכירות מוגברות בהרצליה, רעננה, הוד השרון, חולון, פתח תקוה וראשל"צ, בגלל אותם קונים שרוצים לגור קרוב לתל אביב, אך אינם מוכנים לשלם את המחיר הגבוה.

  1. הפריפריה אינה משתתפת בחגיגה

הנגב והגליל מתקרבים למרכז באמצעות כביש חוצה ישראל, אולם מבחינת שוק הנדל"ן והפרמטרים המשפיעים עליו, במיוחד תעסוקה, הם נותרים הרחק מאחור.

  1. שוק ההון

כיוון ששוק ההון מתנדנד בעולם יגרמו לאנשים להשקיע את כספם בנדל"ן שנחשב לענף סולידי ביותר. מצד שני, יש חשש לפגיעה בחברות נדל"ניות, במיוחד על כאלו שציבור המשקיעים לא גילה אמון.

  1. דגש רב על בנייה ירוקה

נראה כי ישנה מגמה לפתח סביבה ירוקה ולשלב מרכיבים ירוקים בבנייה חדשנית.

  1. פינוי – בינוי

כיוון שעתודות הקרקע במרכז מצטמצמות נראה מגמה של מעבר לפרויקטי פינוי בינוי וקבוצות רכישה.

  1. עלייה בשוק המשרדים

מחירי השכירות לשטחי משרדים עלו מתחילת השנה ב-18% באזור תל אביב ורמת גן, עקב היצע נמוך. הנדל"ן המסחרי בישראל מהווה כיום השקעה אטרקטיבית כיוון ששוק המשרדים והמסחר סובל מהיצע חסר. לאור זאת, נראה גידול במס' הפרויקטים לבניית משרדים ועליית מחירים בשוק.

  1. פעילות חברות נדל"ן ישראל במדינות מתפתחות

חברות נדל"ן ישראליות עוברות לפעילויות ענפות בתחום למדינות מתפתחות כגון מזרח אירופה, רוסיה, הודו וסין.

למידע נוסף על יורם קראוס:

יורם קראוס באתר גלובס
יורם קראוס – אינסטגרם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *